1. Praca w studio od A do Z - czyli wstęp do fotografii reklamowej
- Prezentacja wyposażenia studia i omówienie jego działania:
- lampy błyskowe: parametry, właściwości, obsługa
- akcesoria do lamp: modelowanie światła
- wyposażenie dodatkowe studia (softboxy, blendy itp.)
- Aparat fotograficzny i jego praca w przestrzeni studyjnej
- synchronizacja z migawką aparatu
- sposoby wyzwalania lamp błyskowych (kostka+kabelek, radiowyzwalacz, podczerwień)
- wyzwalanie wielu źródeł światła (z użyciem zewnętrznej lampy błyskowej aparatu)
- ogniskowa i odległość od modela a charakter zdjęcia
- Metody pracy z oświetleniem (wykonywanie zdjęć z poszczególnych metodach):
- middle-key - średni klucz
- high-key - wysoki klucz
- low-key - niski klucz
- Praca ze światłem (wykonywanie zdjęć):
- zmiękczanie światła (softboxy, parasolki),
- likwidacja cieni przy różnych ustawieniach modela (blenda, ustawienie lamp - proporcje błysku użytych lamp, zmiękczacze)
- modelowanie światła (czasza, strumienica, plaster miodu)
- zdjęcia w kontrze
- operowanie kontrastem oświetlenia
- Indywidualna praca z modelką:
- Ty kierujesz, instruktor doradza,
- uczestnicy wykonują rolę asystentów,
- każdy ma pełnych 30 minut.
2. Fotografia produktu
- Jak nauczyć się świecić?
- wyposażenie studio: lampy, światło ciągłe, błyskowe
- wykorzystywana optyka, obiektywy
- aparaty do fotografii produktowej
- programy do obróbki cyfrowej
- Światło: czym jest dla fotografa?
- jasność, kolor, kontrast
- światło bezpośrednie, odbite
- pochłanianie
- Ćwiczenia: podstawy oświetlenia
- reprodukcje zdjęć, obrazów
- zmiana położenia światła i aparatu - wpływ na zdjęcia
- reguła 45 stopni
- zastosowania odbicia światła rozproszonego oraz cienia do podkreślenia faktury
- Ćwiczenia: faktury materiałów
- obiekty o czarnej fakturze
- obiekty o mieszanej fakturze
- zwiększenie ekspozycji lamp
- zwiększenie ilości świateł
- Ćwiczenia: obiekty trójwymiarowe
- podkreślenie kształtu i konturu
- wskazówki wzrokowe, zniekształcenie perspektywiczne
- obiektywy a zniekształcenia obrazu
- wielkość światła a kontrast
- podkreślenie charakteru światła
- używanie cienia do wprowadzania głębi
- osadzenie przedmiotu, kontrola cienia
- elementy odbijające światło, blenda
- głębia w tle
- kontrola światła wpadającego przez obiektyw
- Ćwiczenia: obiekty obłe, tonalność zdjęcia, głębia formy przedmiotu
- oświetlenie płaskie, boczne
- detale powierzchni
- Ćwiczenia: metal
- płaski metal
- forma wizualizacji metalu, jasny czy ciemny
- klucz oświetleniowy: jasne odwzorowanie metalu
- klucz oświetleniowy: ciemne odwzorowanie metalu
- gradacja dla oświetlenia metalu
- pudełka o charakterze metalu
- oświetlenie metalu a tło (białe, czarne)
- Ćwiczenia: szkło cz.1
- przezroczystość szkła: możliwe problemy
- tworzenie zarysu krawędzi szklanych obiektów
- metoda jasnego tła
- sekwencja pracy ze szkłem: wybór tła, ustawienie światła, ustawienie aparatu, wykonanie zdjęcia
- Ćwiczenia: szkło cz.2
- metoda ciemnego tła
- jasne podkreślenia kształtu szkła
- uwydatnienie powierzchni szkła
- plamy światła
- manipulacja tłem i horyzontem
- płyn w obiektach szklanych: niechciana soczewka
- etykiety na szklanych obiektach: papier a szkło
- Ćwiczenia: skrajności
- białe obiekty na białym tle
- czarne obiekty na czarnym tle
- manipulacja tłem
- rodzaje tła: papier, plastik.
3. Portret biznesowy
- kontakt z klientem, czyli ustalenie:
- czego się spodziewa na zdjęciu końcowym
- jak fotografowana osoba ma się przygotować - ubiór
- czy zdjęcia będą realizowane w studio czy przestrzeni biurowej
- Przygotowanie do zdjęć
- wizaż
- stylista - kiedy jest niezbędny
- Rodzaje oświetlenia:
- klasyczne ustawienie światła przy fotografii biznesowej
- korzystanie ze światła zastanego
- mieszanie światła zastanego z błyskowym
- W ramach powyższych tematów zostaną zrealizowane 2 sesje zdjęciowe
4. Fotografia beauty i praca z wizażystką
- jak powinna wyglądać współpraca wizaż-model-fotograf
- przygotowanie do sesji
- pomysły na ciekawą stylizację modeli
- testowanie różnych ustawień światła oraz stylizacji modelki
5. Fotografia jedzenia
Dzień I
- Wprowadzenie
- nieco o trendach w fotografii kulinarnej
- packshot, a fotografia kulinarna - różnice
- sprzęt... czyli z czym najlepiej pracować, cy jest tak ważny?
- oświetlenie - naturalne czy błyskowe?
- kompozycja - znacie reguły? krótko je przypomnimy, ale pokażemy też, że warto je łamać
- głębia ostrości - kiedy zdecydowanie nam przeszkadza
- poszukiwanie perspektywy
- Zaczynamy ćwiczenia!
Uwaga! Każdą potrawę fotografujemy przy świetle ciągłym i naturalnym i świetle błyskowym. Jeśli grupa zdecyduje inaczej, ograniczymy się do jednego typu oświetlenia.
- proste produkty/potrawy - od czegoś trzeba zacząć - zrealizujemy tu kilka różnych ujęć żywności prostej, ale ciekawie...
zdjęcia produktów (orzechy, pomidory, owoce, pralinki, czekolada, etc.) w różnych wersjach kolorystycznych (biały, czarny, kontrast i akcent kolorystyczny) na surowym tle.
- trudniejsze aranżacje - ten sam produkt/danie można prezentować w wersji surowej, ale i bogatszej w otoczeniu - jak dobierać dodatki? jak wydobyć kolor, fakturę?
Dzień II
- ćwiczeń ciąg dalszy, praca z innymi produktami (sugestie kursantów?)
- własna aranżacja kursantów z dostępnych zasobów produktowych i gadżetowych
- prosta obróbka przykładowych zdjęć - w jakim stylu obrabiamy lifestyle, a w jakim komercyjne realizacje, kadrowanie na bloga, Instagrama, Facebooka
6. Fotografia fashion
- Wprowadzenie do fotografii fashion:
- lookbooki, sesje wizerunkowe, sesje fashion edytorialowe i kreacyjne - przykłady zdjęć najbardziej znanych fotografów fashion, znanych marek i kampanii reklamowych
- tfp a komercja
- kompozycja i dobre kadrowanie
- różne sposoby na pozowanie fashion - od minimalizmu po efekty kreacyjne
- Fashion - od planowania po realizację
- skąd czerpać inspirację i jak je katalogować
- kto jest w ekipie do realizacji sesji potrzebny, gdzie szukać współtwórców sesji (wizażystów, fryzjerów, stylistów, projektantów, modelek), jak konstruować zapytania o współpracę
- potrzebne umowy - czemu są potrzebne i co w nich powinno się znaleźć
- planowanie wizji sesji - moodboardy, storyboardy, facecharty
- dobór miejsca i modeli
- kontakt z ekipą i rozplanowanie pracy podczas całej sesji
- dlaczego fotograf powinien brać udział w każdym aspekcie przygotowań i realizacji ( od miejsca, wizażu itd aż po same zdjęcia)
- przygotowanie do współpracy z ekipą - co uzgadniać, na co zwrócić uwagę, jak się komunikować
- przygotowanie do pracy z modelami - co fotograf powinien przekazać modelom przekazać przed sesją
- kreowanie planów zdjęciowych do sesji fashion
- Narzędzia do pracy podczas sesji - omówienie światła, sprzętu
- Sesja z modelką (minimum 3 sesje zdjęciowe)
- jak pracować z modelką - metody na najlepsze przedstawienie sylwetki, tajniki najlepszych póz, dobra prezentacja nie tylko postaci, ale również stylizacji
- sesja w stylu fashion - zdjęcia całej sylwetki, zbliżenia, avangardowe ujęcia
- indywidualna praca z modelką - Ty kierujesz, instruktor doradza
- Zajęcia z postprodukcji
- spójność sesji i kadrów - istotny element w wybieraniu zdjęć
- obróbka zdjęć fashion w programie graficznym - najpotrzebniejsze narzędzia i metody oraz triki podnoszące atrakcyjność zdjęcia
7. Fotografia wnętrz
Zajęcia będą przeprowadzone w przynajmniej dwóch wnętrzach.
- zasady kompozycji, kadr i ujęcia
- jak fotografować – przykłady zdjęć
- co zrobić z "krzywymi" ścianami
- fotografia wnętrz i home staging
- home staging - co to jest i w jakim celu
- przygotowanie pomieszczenia ze specjalistka od home stagingu
- praca ze światłem we wnętrzu
- widok za oknem
- jak fotografować małe pomieszczenia
- panorama
8. Obróbka zdjęć
Nad obróbką będziemy pracowali na bieżąco podczas każdego zjazdu. Każdy z rodzajów fotografii wymaga innych działań w programie do obróbki. W przypadku braku znajomości podstaw obsługi photoshopa udostępnimy materiały do samoszkolenia.
|